حبنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حبنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

رسالة هامة

حسين كا ريــــكا
ensan
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ensan
المشرفيين
المشرفيين
ensan

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالخميس أغسطس 28, 2008 5:22 pm

ياريت الشاب الى يدخل يقرى الموضوع لنهايتة وياريت اعرف تعليقة
الى كل شاب او رجل خدع فتاة .. من فضلك قف مكانك !!

الكلام موجه لكل شاب قام بالعبث بأعراض البنات ..

ويرى أن الكلام المكتوب مطابق لشخصيته..

أخي الشاب .....دعني اخاطبك بصفتي إنسان وانت رجل..

فالرجال مستمع جيد لرجال مثله ....

ولكن يسمعون وينصتون لكلام النساء بأمعان وبكل أذن صاغيه...

اخي الشاب ...

أنت رجل..ذكر.. يعني فحولة ورجولة وشهامة

وقيم ومبادئ وأخلاق وكرامة..

فاين انت من كل ذلك؟!!

رجولتك كانت دائما وابدا مقياسا لعدد مغامراتك النسائية..

كم فتاة حتى الان صاحبت؟

وكم واحدة تركت؟

تتفاخر امام الجميع بانك تستطيع فعل ما تريده مع النساء..

تتفاخر بكل ذلك دون ان تشعر ولو بلحظة

خجل او حياء.. او حتى ندم..

بل ترى بكل فتاة تصطادها , دليل لرجولتك..

نعم هكذا اصبح مفهوم الرجولة لدى (البعض) في مجتمعنا..

ويا ليت الامر ينتهي الى هذا الحد فقط ..

بل يصل بك الحد للتنقل من فتاة الى فتاة..

من الفتاة الحبيبة لابنة عمها القريبة..

ثم الى الصديقة البعيدة وهكذا تمضي التسليه عندك.....

يا لها من رجولة.. يا لها من مهارة..

حقا انك رجل.. ونعم الرجــــال أنت .....

لماذا لا تفكر ؟!

لماذا لا تفكر ان لك اخوات وأم ..

ام انك حريص على اخواتك وتراقبهن وتراقب تصرفاتهن

راقب وسوف ترى كيف ان الزمن سيحرق عاطفتك ويهدم قلبك ويمزق كيانك

سيجعلك تعيش بدائرة الشك بأهلك....

ستعيش في الحياة كالميت..

وسوف لا ترى النور وستاكل نفسك بنفسك..

واقول لك ايها الشااب ..

انتبه.. بكلمة واحدة وبقرار واحد بامكانك ان تصون كرامتك

وتحافظ على شرف بيتك!!

فمن قال لك انك ترى كل شيء؟

دعني اقص عليك قصة قصيرة جدا..

كان هناك رجل , اعتبر نفسه محبوب النساء , فكلما راى فتاة خدعها ..

وكان يقول لنفسه الحمد لله ان اخواتي شريفات..

ولكن ماذا حدث معه ؟

حدث معه امر غريب جدا .. سيذكرك بما فعلت انت..

بعث الزمن لاخته شاب يتصرف مثلك , محتال , يبيع الكلمات الجميلة , ومثلما نجح هو بالاحتيال على

قلوب الفتيات.. نجح ذلك الشخص بالاحتيال على قلب اخته.. وذات يوم .. استنتج الشاب ان اخته

بعلاقة مع شاب معين , اخذ ما شاء منها وغادر حياتها..

فكر ايها الشاااااب......

هل تقبل ذلك على نفسك وعلى بيتك ؟

هل تقبل ذلك على اي فتاة ؟؟

نحذرك ونيقظك من غفلتك ......

اذا فكرت الان بلامــــــر

فربما قد تلحق ما فاتك .......

ولكن لو مررت مر الكرام عن هذه الكلمات.. فقف امام بيتك , وتمعن جيدا بما فعلته وما سوف يجري

لك لو اكتشفت ان احدهم فعل مع اخواتك مثلما انت فعلت مع ابنات الناس في اي مكان..

فكر .. وتعمق في الامــــر .

وفي النهــــــــايــــــه

.. انا لا اتهمــــــك بل اهـــتــــــم بــــــك..

كل واحد يراجع نفسه...يحاسب نفسه...يسأل نفسه...لما فعلت ذلك؟؟

فقد اهتز عرش الرحمن برذيلتي!!

فكر معي ولن تندم

فمن سلك هذا الطريق ليتب!!

فـ الله عفوٌ غفور

اتمنى التفااعل في المووضووع
حسين كا ريــــكا
المشرفيين
المشرفيين
حسين كا ريــــكا

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 12, 2008 1:28 am

بجد يا جمال موضوع جميل جدااااا وفعلا عندك حق فى بعض كلماتك فعلا معظم الشباب وانا وانت منهم يفتخرون بمصاحبة كل يوم فتاة ودعنى اطرح سؤال هل هذا الموضوع سياثر فى باقى الاعضاء ؟
سيدخلون على الموضوع ويكتبون ردود ولكن فى هذة اللحظة سيكونو بيكتبو ما لم يحس بة فى لحظة ردهم على الموضوع لان الموضوع هيشاهدة كل الاعضاء فا ارجو من جميع الاعضاء الاهتمام بهذا الموضوع لان هذا يمس كل شاب (افعل يا بن ادم ما شاءت كما تدين تدان) فيجب على الجميع الانتباة لهذا الكلم وليس من العيب انا نعترف باخطاءنا ولكن العيب اننا نستمر فى اخطاءنا فيجب على كل شخص ان ينتبة لكل امور حياتة نصيحة من اخ صغير طبعا انا رديت على الموضوع وارجو من الجميع المساهمة فى هذا الموضوع ولكم حرية التعبير عن رأيكم ونحن فى شهر عظيم ملىءبالخيرات فيجب علينا الرجوع الى الله فى ذلك الشهر الكريم لكى نحى حياة خالية من كل شى يغضب الله عز وجل
تقبلو تحياتى /حسين كاريكا
http://www.aldewan.com
aya
عضو ابتدى يتقيم
عضو ابتدى يتقيم

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 12, 2008 8:49 pm

انا قريت الموضوع وعايزا اقول حاجه بس يارب محدش يزعل مني فعلا تقريبا ده تفكير معظم الشباب حاليا ده اذا مكنش كلهم طبعا الا من رحم ربي اولا انا ماليش اخوات ولاد في الاول كنت ساعات بزعل بس بعد لما كبرت وشوفت الي اخوات اصحابي بيعملوه فيهم تقريبا كرهت ان يبقي ليا اخوات ولاد منتهي التحكم والامر والنهي بالعكس ده معظم الي بيامر بيه هو نفسه مش بيعملو ومعظم ده اذا مكنش كل الي بينهي عنه هو بيعمله بدل المره مليون بجد الموضوه ده بقي ظاهره جامده جدا في مجتمعنا وعلفكره مش موضوع البنات بس كل حاجه تقريبا لازم الواحد قبل مايفكر انه يعمل حاجه يحط نفسه الاول مكان الطرف الاخر ويشوف هيقبل يتحط مكانه ولا لأ وطبعا زي ما قال حسين كمال تدين تدان
admin
Admin
Admin
admin

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 12, 2008 9:24 pm

والله يا جمال انا هختصر لك الموضوع ان من ضاع منه الحياء وضاع حلاوه الايمان من قلبه فتوقع ان بفعل اى شى وفعلا موضوع ممتاز وجزاك الله خيرا
http://elmuslim.yoo7.com
عــــــــــــــــــــلاء
المشرفيين
المشرفيين
عــــــــــــــــــــلاء

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالأحد سبتمبر 14, 2008 5:14 pm

بسم اللة الرحمن الرحيم
اولا احب اقووووووووووول ان موضوعك يا انسااااااانم جميل جدا جدا جدا جدا جدا
ويا ريت يا ثر فى كل الى يقراة
لانو لو ما سبش تاثير فى الانسان الى ها يقراة يبقى مش انسااااااااااان ما عندوش احساس ولا دم بجد موضوعك جميل جدا وللا سف ان كل الشباب ما شيين على الطريق الى اتكلمت فية وانا مع اختى اية فى الا من رحم ربة
وعلى احنا فى المنتدى فينا منافقين كتير يا ريت يغيرو من اساليبهم وشكرا وانا

انا عارف انى كل يوم واحد بيقرا المواضيع بتاعتى بيكرهنى جدا من غير ما يكلمنى ولا يشوفنى
بس بصراحة انا ما بحبش حد يزعل منى بس بحب الصراااااااااااااحة والراى الجرى
وشكراااااااااااااااااااااااااااااا
الاميره الحسناء
عضو شغال
عضو شغال
الاميره الحسناء

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 16, 2008 12:15 pm

بجد يا انسان موضوع حلو جدا ودا خلانى اتزكر قصه واقعيه لحد اعرفه جيدا وان شاء الله هبقى احكيها فى ركن القصص والروايات.
وكنت حابه اعلق على كلام ايه واقول راى ويارب يبقى مقبول
مبدئيا انت ليكى حق يا ايه انك تقولى الكلام ده لان اغلب الاولاد دلوقتى بقت كده بس انا حسيت ان الصوره مظلمه قوى بمعنى ان فيه اولاد كويسه ايوه قلائل بس والله موجودين .
حاجه تانى ان اغلب الاخوات الاولاد ازا كانوا يعنى بيبقوا شداد شويه مع اخواتهم البنات وممكن الشده تصل لدرجه التسلط
وهذا يتبلور فهمه لدى البنات الاخوات انه تحكم واوامر وتسلط وتبقى مدايقه ومتغاظه جدا وخصوصا لو كان الاخ مش ملتزم جدا يعنى بيعرف بنات وغيرها من امور الدنيا بس على فكره حكايه ان الولد يبقى شديد مع اخواته دى بتبقى طباع فى الاولاد شويه وخصوصا وهما شباب لانهم بيبقوا خايفين على اخواتهم جدا بحكم الى بيتسمع وبيتشاف .
حاجه تالته طبعا شده الاولاد دى مع اخواتهم البنات لو محترمين بدايق جدااا بس على فكره يا ايه على الرغم من انها بدايق بس والله بتبقى مفيده جدا وطبعا الاسلوب اهم شىء وعلى فكره اغلب الاولاد حتى الى مبيعرفوش بنات عادى بيبقوا شداد فى طباعهم شويه ولانه بيحس انه راجل ودا عرضه لازم يحافظ عليه وكل واحد شايف ان الاسلوب الى بيستحدمه هو الصح حتى يصل الى عمر معين يعلم فيه ان كل واحد يعرف يوقف الى قدامه عند حده كويس قوى.
نصيحه عامة....... انصتى لاخيكى حتى لو كان فيه عيوب او يعرف بنات وقللى من العناد لانه يعلم مالاتعلمينه انتى فامور الاولاد يعلمها الاولاد مهما كنتى تعلمين وكذالك امور البنات تعلمها البنات مهما كنت تعرفهم وتاكدى ان بالرغم من عيوب الاولاد الى ممكن تكون دايقتك يا ايه اغلبها امور مؤقته حتى يصل الى سن النضج العقلى وطبعا ان يبقى الواحد ليه اخوات اولاد دى نعمه الحمد لله والمهم اخيرا هى التربيه والاخلاق والاسره.
معلهش طولت عليكوا بس حبيت اقول راى......................................................... يالا سلام.
aya
عضو ابتدى يتقيم
عضو ابتدى يتقيم

رسالة هامة Empty
مُساهمةموضوع: رد: رسالة هامة   رسالة هامة Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 16, 2008 12:54 pm

ميرسي لوي ليكي يا اميره علي تعليقك وحاضر لاكلامك طبعا وبجد انا هحاول اتعامل مع الامر بوجهه نظرك بس يارب ينفع

رسالة هامة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-